انسان باش تا جاودانه زندگی کنی !

کد خبر : 36087

10 بازدید6 views

در معماری شهری ایران، ساختمان پلاسکو به لحاظ بلند مرتبه سازی یکی از نمادهای مدرنتیه در این حوزه شناخته می شود، چه این که تا پیش از ساخت پلاسکو، در معماری و بافت شهری ایران ساختمانی به این شکل ساخته نشده بود.این ساختمان جدای اینکه ایمنی داشته یا نداشته است از نظر ساختار شهری ، […]

در معماری شهری ایران، ساختمان پلاسکو به لحاظ بلند مرتبه سازی یکی از نمادهای مدرنتیه در این حوزه شناخته می شود، چه این که تا پیش از ساخت پلاسکو، در معماری و بافت شهری ایران ساختمانی به این شکل ساخته نشده بود.
این ساختمان جدای اینکه ایمنی داشته یا نداشته است از نظر ساختار شهری ، به عنوان یک نماد شاخص برای بازار تهران قدیم شناخته می شد و از نظر بافت شهری نیز در حوزه معماری مدرن ایران مطرح بود.
آتش سوزی این مکان تجاری و شهادت جمعی از آتش نشانان دل بسیاری از مردم را به درد آورد و جای بغض فراوان برای آن حادثه ناگوارا را به همراه گذاشت.
اتفاقی بیرونی که در این حادثه رخ داد، رفتار تعدادی از مشایعت کنندگان این حادثه بود که اقدام به گرفتن تصاویر با حادثه کردند. هر چند این افراد مورد شماتت قرار گرفتند، اما باید پذیرفت که اخلاق پست مدرنتیه برای همه کشورها اخلاقی ابزارگراست، یعنی اینکه این اخلاق در دایره ابزار برای برخی از افراد
تعریف می شود.
در دهه ۷۰ میلادی برخی از نظریه پردازان معتقد بودند که پست مدرن بر روی خرابه های مدرنتیه ساخته می شود یعنی هنگامی که خرابه های مدرنتیه پدیدار شد،جنبش پست مدرن هویدا می شود.
اگر چه در حادثه پلاسکو افرادی که اقدام به فیلم گرفتن با موبایل خود می کردند ، مورد انتقاد قرار گرفتند، اما این افراد انگار در همان ‘ آن ایستا’ حادثه به دنبال تکثیر زمان و مکان رخداد بودند.
یکی از ویژگی های تلفن همراه دوربین دار و وجود شبکه های گسترده مجازی این است که شهروندان در هر حادثه یا اتفاقی تمایل دارند به گونه شهروند /خبرنگار باشند.
آنها تمایل دارند که در نخستین فرصت حادثه یا زمان طلایی رخداد از جمله کسانی باشند که اقدام به ضبط و انتشار حادثه می کنند.
همین تب بالای انتشار باعث شده است که شبکه های اجتماعی در نسل نوین اجتماعی به مثابه ویروس سرماخوردگی روز به روز در حال تکثیر باشند.
این رفتار ابزارگرا در بین مخاطبان باعث می شود آن در مقام مفهومی زایش مخاطب قرار گیرند و هر شهروند به دنبال مولف شدن در برابر حوادث باشد.
در این بین ابتدا مخاطب به عنوان مولف و انتشار دهنده یک رخداد تلقی می شود و نسبت مخاطب به رخداد برابر است با نسبت مولف به مخاطب و در این حال ‘ مخاطب/ مولف ‘ در یک رخداد خیابانی شکل می گیرد و در این بین مخاطب مجموعه­ای مستقل و مجزا از واقعیت تلقی نمی شود.
در عصر کنونی، وسایل ارتباط جمعی در جامعه هر روز نومی شود و آنقدر این ابزار مدرن هوشمند شده اند،که مخاطب و مولف در کوتاه ترین زمان ممکن می توانند با یکدیگر دیالوگ داشته باشند و همزمان مخاطب برای مولف می تواند به یک مولف جدید مبدل شود و مولف نیز برای مخاطب، به عنوان مخاطب تبدیل شود.
از مهمترین ویژگی ها مدرنیته فردباوری و خردباوری است و دلیل اینکه تعدادی از افراد در سخت ترین حادثه آتش سوزی تهران به یکباره موبایل به دست در نزدیک ترین مکان حادثه حاضر می شوند به دلیل این است که به نوعی به یک باور عمومی برسند.
این عده اگر چه نسبت به اخلاق پست مدرنیته کرنش نمی کنند اما بر این باورند که اگر اقدام به انتشار تصاویر و فیلم های حادثه کنند مورد تشویق قرار می گیرند.
به نظر می رسد یکی از دلایل این رفتارها در بین تماشاگران آب و آتش در پلاسکو این است که آنها سالها در تلویزیون دیده نشده اند یا شکلی از هویت آنان در برنامه های تلویزیونی وجود ندارد.
نمونه آن را می توان هنگام پخش زنده برنامه تلویزیونی از محل حادثه پلاسکو دید آنجا که همه مردم متاثر از شهادت آتش نشانان هستند، پشت سر خبرنگار، این مخاطبان شکلی خندان و شاداب و گوشی بدست دارند و انگار از دیده شدن خود در تلویزیون بسیار خرسند شده اند.
باید پذیرفت که پست مدرنیسم در همزیستی و انطباق با عصر رسانه‌هاست و دلیل اینکه تعدادی در کوران حادثه پلاسکو دست به موبایل می شوند به علت آن است که برای آنان موبایل یک رسانه است.
رسانه برای این عده پیوستی از سرگرمی، آموزش، خبر و اطلاع رسانی دارد که این مجموعه را آنان در موبایل ها خود دیده اند به همین دلیل هر حادثه ای را می بینند به طرفه العینی به دنبال ثبت و نشر آن هستند.
این نگاه به حادثه و رسانه نوعی فراواقعیت(hyper-reality) برای این عده است که دنبال آنند تا در شکلی خود ارجاعی به سبب اتفاقات پیرامون نقش یک خبرنگار را ایفا کنند.
به هر حال، ویژگی پست مدرن تکثرگرایی است که هر شهروند می خواهد زبانی برای بیان داشته باشد و اما گاهی تکثرگرایی باعث صدمه دیدن به بخش های دیگر جامعه می شود، چه اینکه مسدود شدن راههای ارتباطی به پلاسکو از سوی جمعیت حاضر در حادثه را می توان از معایب این تکثیر مخاطب دانست.
اکنون باید این نوع مخاطبان را که دوست دارند در هرجا که هستند به مولفی شبکه ای تبدیل شوند، آموزش داد تا از مسدود کردن راه های رسیدن سریع به حادثه خودداری کنند و به جای ازدحام به دنبال کمک به دیگران باشند.
———————————————————————————————
* خبرنگار #فراسخن در شهرکرد

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
info@farasokhan.ir



تماس بی واسطه با مسئولین

نظرات بسته شده است.